Niedziela, 21 Maj 2023 11:18 |
Pastelowy świt
Budzi się dzień W powietrzu Zapach świeżo parzonej kawy Patrzysz w pejzaż za oknem Na szarość pastelowego papieru Otwierasz drewniane pudełko Bukiet śpiących jeszcze pastelowych kredek Powoli stajesz się pejzażem Górą niedostępną Światłem uwolnionym z barwy W ciszy słowa Twoje Stają się łąk melodią Zabierasz nas między gwiazdy Krusząc drobiny pastelu Gładząc dłońmi dłonie Oddech z łona matki Na początku wszystkiego Opowiadasz nasze historie Nakładając kolor na kolor Rozcierasz łącząc plamy Patrząc jakie są w myślach Twoich Spełnioną miłością Pastelową kredką na ukos zygzakiem Zdecydowanym gestem tniesz papier Chcesz iść wytyczonym szlakiem Otwierasz zamykasz przestrzeń Jesteś chmurą i promieniem Spojrzeniem i spełnieniem Obok na stoliku filiżanka A w niej pozostawiona Czarnej kawy ostatnia Kropla
Czesław Gałużny 27-03-2023
O niezwykłości pasteli
Pastele są bardzo wrażliwe, ale też bardzo przyczepne, a ich ślad pozostawiony na najczęstszym dla tej techniki lekko chropowatym kartonie czy tekturze jest nieusuwalny Łatwo je też zepsuć rozmazując ze sobą nie te co trzeba kolory. Pastele, od czasów Rococo i Madame de Pompadour najbardziej znane są jako pudry? uzyskiwany ze sztyftów lub krążków? świetlisty pył o rozproszonym pigmencie i ta jasność i świetlistość znana jest powszechnie jako,"kolory pastelowe", subtelne, dworskie, do malowania portretów, kwiatów, scen rodzajowych i aktów, nie tylko w tematach mitologicznych (Boucher i Fragonard). Ten sam pył o skondensowanym, związanym spoiwem olejnym pigmencie pozwala uzyskać mocno nasycony, intensywny kolor bardziej niż w farbach olejnych świetlisty. Zaskoczeniem dla mnie było zetknięcie się na wystawie Mistrzowie pastelu, w Muzeum Narodowym w Warszawie w 2015 r. ze szczególnymi, ze względu na patriotyczną wartość jak i wybitne mistrzostwo malarskie kartonami Leona Wyczółkowskiego,"Skarbiec wawelski" (cykl pasteli wykonany w 1907 r.). Pastele były jedną z wielu technik którymi posługiwał się ten artysta i tak brawurowe i znakomite prace zawdzięczał swoim nieustającym eksperymentom. Dzięki eksperymentom ta technika rozwija się towarzysząc malarzom, rzeźbiarzom (wspaniałe, duże rysunki Magdaleny Więcek) plakacistom, grafikom. To rysunek, który daje efekty malarskie. Na prezentowanej aktualnie wystawie założonego przez kilka osób w 1995 r. Stowarzyszenia Pastelistów Polskich (Kraków, Nowy Sącz, Krzysztof Kuliś, Marek i Marta Andałowie), prowadzonego aktualnie przez niezastąpioną Bernadettę Stępień, zetkniemy się z szybkimi szkicami pejzażowymi stanowiącymi wstęp do obrazu malowanego akrylami lub olejno, z pracami rysunkowymi hiperrealistycznymi i pejzażowymi, mającymi za główny temat przestrzeń tworzoną przez światło i kolor i z zawsze obecnym duchem poszukiwań artystycznych i syntezy. Niech żyje różnorodność!
Ewa Siemińska
|