Pastelowy 艣wit
聽
Budzi si臋 dzie艅
W powietrzu
Zapach 艣wie偶o parzonej kawy
Patrzysz w pejza偶 za oknem
Na szaro艣膰 pastelowego papieru
Otwierasz drewniane pude艂ko
Bukiet 艣pi膮cych jeszcze
pastelowych kredek
Powoli stajesz si臋 pejza偶em
G贸r膮 niedost臋pn膮
艢wiat艂em uwolnionym z barwy
W ciszy s艂owa Twoje
Staj膮 si臋 艂膮k melodi膮
Zabierasz nas mi臋dzy gwiazdy
Krusz膮c drobiny pastelu
G艂adz膮c d艂o艅mi d艂onie
Oddech z 艂ona matki
Na pocz膮tku wszystkiego
Opowiadasz nasze historie
Nak艂adaj膮c kolor na kolor
Rozcierasz 艂膮cz膮c plamy
Patrz膮c jakie s膮 w my艣lach Twoich
Spe艂nion膮 mi艂o艣ci膮
Pastelow膮 kredk膮 na ukos zygzakiem
Zdecydowanym gestem tniesz papier
Chcesz i艣膰 wytyczonym szlakiem
Otwierasz zamykasz przestrze艅
Jeste艣 chmur膮 i promieniem
Spojrzeniem i spe艂nieniem
Obok na stoliku fili偶anka
A w niej pozostawiona
Czarnej kawy ostatnia
Kropla
聽
Czes艂aw Ga艂u偶ny
27-03-2023
聽
O niezwyk艂o艣ci pasteli
聽
Pastele s膮 bardzo wra偶liwe, ale te偶 bardzo przyczepne, a ich 艣lad pozostawiony na najcz臋stszym dla tej techniki lekko chropowatym kartonie czy tekturze jest nieusuwalny 艁atwo je te偶 zepsu膰 rozmazuj膮c ze sob膮 nie te co trzeba kolory.
Pastele, od czas贸w Rococo i Madame de Pompadour najbardziej znane s膮 jako pudry? uzyskiwany ze sztyft贸w lub kr膮偶k贸w? 艣wietlisty py艂 o rozproszonym pigmencie i ta jasno艣膰 i 艣wietlisto艣膰 znana jest powszechnie jako,"kolory pastelowe", subtelne, dworskie, do malowania portret贸w, kwiat贸w, scen rodzajowych i akt贸w, nie tylko w tematach mitologicznych (Boucher i Fragonard).
Ten sam py艂 o skondensowanym, zwi膮zanym spoiwem olejnym pigmencie pozwala uzyska膰 mocno nasycony, intensywny kolor bardziej ni偶 w farbach olejnych 艣wietlisty. Zaskoczeniem dla mnie by艂o zetkni臋cie si臋 na wystawie Mistrzowie pastelu, w Muzeum Narodowym w Warszawie w 2015 r. ze szczeg贸lnymi, ze wzgl臋du na patriotyczn膮 warto艣膰 jak i wybitne mistrzostwo malarskie kartonami Leona Wycz贸艂kowskiego,"Skarbiec wawelski" (cykl pasteli wykonany w 1907 r.).
Pastele by艂y jedn膮 z wielu technik kt贸rymi pos艂ugiwa艂 si臋 ten artysta i tak brawurowe i znakomite prace zawdzi臋cza艂 swoim nieustaj膮cym eksperymentom. Dzi臋ki eksperymentom ta technika rozwija si臋 towarzysz膮c malarzom, rze藕biarzom (wspania艂e, du偶e rysunki Magdaleny Wi臋cek) plakacistom, grafikom. To rysunek, kt贸ry daje efekty malarskie.
Na prezentowanej aktualnie wystawie za艂o偶onego przez kilka os贸b w 1995 r. Stowarzyszenia Pastelist贸w Polskich (Krak贸w, Nowy S膮cz, Krzysztof Kuli艣, Marek i Marta Anda艂owie), prowadzonego aktualnie przez niezast膮pion膮 Bernadett臋 St臋pie艅, zetkniemy si臋 z szybkimi szkicami pejza偶owymi stanowi膮cymi wst臋p do obrazu malowanego akrylami lub olejno, z pracami rysunkowymi hiperrealistycznymi i pejza偶owymi, maj膮cymi za g艂贸wny temat przestrze艅 tworzon膮 przez 艣wiat艂o i kolor i z zawsze obecnym duchem poszukiwa艅 artystycznych i syntezy. Niech 偶yje r贸偶norodno艣膰!
聽
Ewa Siemi艅ska
聽
|